Aftensmad

– optimal sammensætning af en sund aftensmad

Aftensmad skal primært bestå af kulhydrater, da disse er lettere for kroppen at fordøje end proteiner og fedt sidst på dagen.

Du kan med fordel tage udgangspunkt i, at halvdelen af din tallerken skal bestå af forskellige grøntsager, som evt. kan være en kombination af både stegte, kogte og rå grøntsager som salat eller råkost.

Hertil et stykke kød, fortrinsvis det lyse fra fjerkræ og fisk, da disse proteiner er lettere fordøjelige end dem fra det røde kød – ko og gris.

Når du gerne vil tabe dig, må mængden af kulhydrater fra stivelse (brød, kartofler, ris og pasta) i dit aftensmåltid undgås eller begrænses meget og evt. erstattes af quinoa. I stedet øges mængden af kulhydrater fra de næringsrige grøntsager.

Sunde opskrifter til din aftensmad:

kyllingeboller til aftensmad

Kyllingeboller

med karry

wok med tofu til aftensmad

Wok med

marineret tofu

chili con carne til aftensmad

Chili con carne

med rødkålssalat

Pizza

med blomkålsbund

juicer

Fiskefrikadeller

med salsa

Hvor meget skal du spise til din aftensmad?

Mavesækken kan kun indeholde og bearbejde føde, der svarer til den mængde, dine hænder kan rumme, dvs. ca. 1 tallerkenfuld.

Hertil kommer, at dine fordøjelsefunktion nedsættes gradvist i løbet af dagen. Produktionen af fordøjelessafter er på sit højeste ved frokosttid, og det er derfor optimalt set her, du skal indtage dagens største måltid. Hefter aftager produktionen nemlig igen og er mere begrænset sidst på dagen.

Spis derfor ikke for store aftensmåltider, og spis ikke senere end kl. 18.

Du kan bruge denne huskeregel:

Det, du spiser efter 18 feder om natten 🙂

Ved at spise langsomt fordøjer du maden bedre og opnår hurtigere en mæthedsfølelse. Læg derfor bestikket fra dig efter din første portion, hold en pause og mærk efter, om du har brug for mere.

Hvis du stadig er lidt sulten, så nøjes med at spise ekstra grøntsager.

Spændende opskrifter til dine øvrige måltider:

Har du en madplan for din aftensmad?

Drømmer du også om at have en madplan, så du ikke skal bruge så meget energi hver dag på at finde på noget til din aftensmad?

Så se her hvordan jeg kan hjælpe dig med min smarte digitale madplan til hele 8 uger inkl. opskrifter til alle dine hverdags aftensmåltider. 

madplan til aftensmad

SUNDHED & NUMEROLOGI

 

Se hvad tallene i din fødselsdato fortæller om dig og din sundhed og få et spændende kik ind i numerologiens forunderlige verden.

> Beskrivelse af din personlighed <

> Personlige sundhedsråd <

> Guide lines og boligenergier <

Tusinde tak for din interesse - du modtager min velkomstmail og e-bogen om et øjeblik. HUSK at tjekke dit spamfilter, hvis det varer for længe.